Det är inte billigt att anlita en revisor. Och om du är småföretagare kan det vara frestande att undvika att ta hjälp – särskilt om du har en stram budget. Men en bra revisor besitter en hel del svårvunnen kunskap när det gäller ekonomisk planering som går utöver de finare nyanserna i skatterna.

I den här guiden förklarar vi vad en revisor gör, delar med oss av råd om när du bör överväga att anlita en och ger några tips för att få ut mesta möjliga värde av din revisor.

Vad en revisor gör

Inom redovisning för småföretag hjälper en revisor dig att förstå din ekonomiska hälsa och fatta strategiska ekonomiska beslut.

Dina ekonomiska uppgifter hanteras vanligtvis av en bokhållare, som ansvarar för att spåra dina dagliga inkomster och utgifter och tillhandahålla månadsbokslut. Därefter hjälper en revisor dig att tolka ditt företags ekonomi och ge råd.

Bokföringstjänster för småföretag kan omfatta skatteplanering, prognoser, lönetjänster med mera. Men det är inte allt: de skräddarsyr sina tjänster efter ditt företags behov. Tänk på dem som finansiella rådgivare som också kan lämna in dina skatter och hjälpa dig genom en revision.

De flesta revisorer erbjuder kostnadsfria konsultationer. Vid en första konsultation får du gratis råd och en bättre förståelse för vad de kan erbjuda dig om du väljer att anlita en revisor senare.

Även om det inte finns någon ”rätt” tidpunkt för att anlita en revisor är det en smart idé att ha en revisor till hands när ett nytt företag börjar gå med vinst. Här är några tips för att hitta en bra revisor.

1. Leta efter referenser och recensioner

Är du en del av din lokala småföretagarorganisation? Fråga runt efter rekommendationer om revisorer som arbetar med företag i ditt område. Detta är en chans att använda dina kontakter från samhällsorganisationer som Rotaryklubbar eller handelskammaren. Du kanske till och med kan hitta en värdefull rekommendation för en ny revisor genom din bank, fastighetsmäklare eller lånehandläggare.

Om du inte har tur med lokala hänvisningar kan du leta på nätet efter revisorer i ditt område och använda recensioner på nätet om deras tjänster för att vägleda ditt val. 

2. Se över dina behov och deras tjänster

Revisorer är specialiserade på olika saker. Vissa revisorer föredrar att vara skatteberedare för flera företag, medan andra hellre hjälper en handfull småföretagare att navigera ekonomiska beslut året runt. Vissa inkluderar bokföringstjänster och förbereder dina skattedeklarationer, medan andra föredrar komplicerade efterlevnadsärenden. Det finns soloverksamheter och större CPA-byråer.

Som en del av ett första samråd med en revisor bör du fråga dem om vilka tjänster de erbjuder sina kunder. Diskutera hur de arbetar med kunderna och hur mycket erfarenhet de har inom din bransch.

3. Undersök deras kvalifikationer.

En bra revisor har referenser som styrker deras kunskap och erfarenhet av företagsskatter. En välrenommerad revisor kan också ha medlemskap i välrenommerade yrkesorganisationer. Du kan kontrollera om han eller hon är medlem i en yrkesorganisation. 

Dessa organisationer kräver att medlemmarna har vissa kvalifikationer, som en examen från ett erkänt högskoleprogram för redovisning, en fastställd förväntan på antal års erfarenhet samt en etisk kod och krav på professionellt uppförande. Om dina bokföringsutsikter är medlemmar i en eller flera yrkesorganisationer har organisationen gjort en del av granskningen åt dig.

4. Träffa potentiella revisorer

När du har gjort ditt arbete är det dags att träffa dina potentiella revisorer. Det är här ni kommer att ha mer meningsfulla samtal. Innan du bokar in dessa möten kan du göra en lista över ämnen som du vill diskutera, bland annat:

  • Frågor om licenser eller yrkesorganisationer
  • Deras erfarenhet inom ditt område
  • Deras priser för olika tjänster
  • Fråga om avgifter för skatteberedning
  • Eventuell outsourcing som de kan använda sig av.
  • Redovisningsprogram som de använder

5. Bestäm din komfortnivå

Rätt revisor kommer att vara den yrkesman vars ekonomiska råd kommer att vägleda dig genom långsiktiga beslut för ditt företag och vara din vägledning genom juridiska stadgar vid skattetiden varje år.

En bra revisor kommer inte bara att förbereda dina skattedokument utan kommer att underteckna dem med sin legitimation och företräda dig om skattefrågor eller problem uppstår. Med information som är så känslig och viktig vill du vara säker på ditt beslut.